Foutcodes Brother printer

Printers, de haat liefde relatie is groot bij deze apparaten.. het is allemaal mooi totdat er foutmeldingen of storingen in beeld komen. Ook bij Brother printers komen ze voor en wij hebben de foutcodes met alle liefde even voor je op een rijtje gezet! Wel net zo makkelijk, en vaak stelt het allemaal niet zo veel voor! :)

Foutcode Brother printer

We hebben de meest voorkomende foutcodes van Brother voor je op een rijtje gezet. Staat jouw foutcode er niet tussen? Kijk dan in de handleiding van je printer of neem direct contact op met Brother.

Foutcodes met 2 tekens:

  • A2/A3/A5: Een probleem met de ADF of FAX. Controleer bij de ADF invoer of het papier goed zit en probeer het vervolgens opnieuw. Het kan ook zijn dat het bestand dat je wil faxen te groot is.
  • 7D: De drum van de printer dient schoongemaakt te worden. Hoe je dit doet kan je vinden in het instructieboekje van je printer. Dit verschilt namelijk per printer.
  • CF: De opvangbak van de printer is vol. Deze vangt het overtollige tonerpoeder op. Verwijder de opvangbak voorzichtig uit de printer en gooi deze leeg. Zorg ervoor dat je het niet inhaleert of smeert.

Foutcodes met 3 tekens:

  • E50: De printer is waarschijnlijk overhit. Schakel de printer uit, dit zorgt ervoor dat hij goed kan afkoelen.
  • E51/E52: Laserprobleem. Schakel de printer uit en haal hem van de stroom af. Zet hem na een tijdje weer aan.
  • E54/E60: Een probleem met het doorvoeren van het papier of de ventilator heeft een storing. Schakel de printer uit en haal hem van de stroom af. Zet hem na een tijdje weer aan.
  • E57/E83/E88: Er is papier vastgelopen in de printer. Open alle kleppen van de printer (ook de achterzijde als deze er is) en controleer waar het papier vast zit. Vastgesteld waar het papier is vastgelopen? Haal het heel voorzichtig met twee handen tussen de rollers weg. Niet te hard gaan trekken, dan kan het papier gaan scheuren en ben je nog verder van huis.

Foutcodes met tekst:

  • Clean drum unit: De drum van de printer dient schoongemaakt te worden. Hoe je dit doet kan je vinden in het instructieboekje van je printer. Dit verschilt namelijk per printer.
  • Replace laser unit: De laser dient vervangen te worden. Dit kan je helaas niet zelf doen. Neem hiervoor contact op met de partij waar je je printer hebt aangeschaft om te kijken of het binnen het garantietermijn valt.
  • Vervang drum: De melding "Vervang drum" of "Drum moet vervangen worden" is een geldige melding. In dit geval is de drum daadwerkelijk aan vervanging toe. Ga via onderstaande button naar de keuzehulp op onze website en zoek je printertype op. Vervolgens zie je in de zoekresultaten de drum staan.

Overige foutmeldingen

Hieronder staan andere foutmeldingen die veel voorkomen, maar die meer uitleg nodig hebben.
 

"Drum reset"

Dit is niet een specifieke melding die in beeld komt, maar blijft bijvoorbeeld het lampje van de drum branden, of geeft de printer al snel na het vervangen weer de melding dat de drum opnieuw vervangen moet worden? Dan is waarschijnlijk de "drum counter" niet gereset na het plaatsen van de nieuwe drum. Het verschilt per printertype hoe je deze kan resetten, kijk hiervoor op onze Brother drum reset blog
 

"Geen patroon"

Deze melding kan meerdere oorzaken hebben. Controleer eerst of je de cartridges goed in de printer hebt zitten. Zitten ze allemaal op de juiste plek? Blauw op de plek van blauw etc... Zo ja, controleer vervolgens of je de cartridges goed in de printer hebt geklikt. Er mag hierbij best een beetje kracht gebruikt worden.

Geeft bovenstaande geen resultaat? Probeer dan onderstaande tips.

Tip 1.

  1. Schakel de printer uit.
  2. Haal de stekker uit de stroom.
  3. Wacht 30 minuten. (De printer wordt gereset)
  4. Sluit de printer weer aan op de stroom en schakel hem in.

Tip 2.

  1. Zorg dat de printer aanstaat.
  2. Verwijder alle cartridges één voor één.
  3. Installeer vervolgens één cartridge en sluit de klep van de printer vervolgens.
  4. Bij de vraag of de cartridge juist is geplaatst klik je op "OK / JA"
  5. Doe dit één voor één bij de overige cartridges.


"Kan niet detect."

Stap 1.

Controleer of je de juiste cartridges hebt besteld voor je Brother printer. De typenummers van de cartridges staan vaak op de klep waar de cartridges in geplaatst moeten worden. Heb je de juiste besteld? Controleer vervolgens of je de juiste hebt ontvangen. Controleer de nummers op de cartridges met die van de pakbon. Komen ze overeen? Ga dan naar stap 2.

Stap 2.

Plaats de cartridge opnieuw in de printer, het kan zijn dat hij hem niet goed kan lezen. Nog steeds dezelfde melding? Kijk of je de cartridge op de juiste plek in de printer hebt geplaatst. Dus de blauwe cartridge op de plek van de blauwe, etc. Zitten ze allemaal op de juiste plek? Druk ze allemaal nog eens goed aan, de cartridges moeten in de printer klikken!

Stap 3.

Het kan zijn dat er een luchtbel in de cartridge zit. Kantel de cartridges één voor één met de spuitmond naar beneden en plaats ze opnieuw. Op sommige cartridges zit namelijk een venstertje welke de printer leest doormiddel van een laser. Wanneer er geen inkt in het venster zit door een luchtbel kan het zijn dat de printer de cartridge niet kan detecteren.
 

Cartridge aan vervanging toe?

Blijkt dat je cartridge aan vervanging toe is? Klik dan op onderstaande button en zoek via de keuzehulp jouw printertype op. Klik vervolgens op de gele button en je komt bij de juiste artikelen terecht!

Laden... Bezig met laden...

  • Goedkoopste van Nederland
  • Hoogwaardige kwaliteit
  • Gratis achteraf betalen
  • 24 uurs levering
  • Gratis bezorging vanaf €50,-
  • Perfecte service